هوشمندسازی ساختمان بیسیم با امنیت بالا

برای کنترل امور خانه یکی از روش های تاثیر گذار، هوشمندسازی ساختمان بیسیم است. در واقع با این روش می تواند نظارت بالایی بر عبور و مرور داشت و همینطور وضعیت فرزندان را کنترل کرد. این روش برای نظارت بر انجام امور نظافتی نیز تاثیر زیادی می گذارد و حتی شرایط اجرای امنیت و تنظیم گرمایش و سرمایش و پخش موسیقی را نیز فراهم می شود. به طور کلی هوشمند سازی ساختمان بیسیم سبب می شو تا نظارت خوبی روی اعلام و اطفا حریق صورت بگیرد حتی می توان روی برنامه های مختلف تلویزیونی نیز نظارت داشت.

هوشمندسازی ساختمان بیسیم چیست؟

هوشمندسازی ساختمان بیسیم به این معنی است که به واسطه یک سری حسگرها و پردازنده ها و عملگرها، عملیات تشخیص و دستور روی بخش های مختلف منزل صورت بگیرد. می خواهیم مثالی بزنیم تا این موضوع برای شما محسوس تر باشد. به طور کلی اگر از سیستم هوشمندسازی ساختمان بیسیم استفاده شود شما می توانید به واسطه یک تلفن همراه، جاروبرقی رباتیک خود را برای انجام کار فراخوان نمایید. یعنی نیازی به حضور شما در منزل نیست.

یک نکته مهم این است که برای هوشمندسازی ساختمان بیسیم نیاز است که وسایلی که قرار است به سیستم ها وصل شوند هوشمند باشند.

هوشمندسازی ساختمان بیسیم

تفاوت هوشمندسازی ساختمان بیسیم با بی ام اس

از آنجایی که بسیاری از افراد روال هوشمندسازی ساختمان بیسیم را با بی ام اس اشتباه می گیرند سعی داریم در این زمینه صحبت کنیم.

بی ام اس یک سیستم یکپارچه در ساختمان محسوب می شود که وظیفه مانیتورینگ و کنترل همه تجهیزات را برعهده دارد. به طور کلی هوشمندسازی ساختمان بخش کوچکی از سیستم بی ام اس محسوب می شود. مثال ساده ای که در این راستا می توان زد این است که شما می توانید فقط سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی خود را کنترل کنید و سایر بخش ها به صورت سنتی و دستی تنظیم می شوند. این موضوع بخش مهمی از کار را شامل می شود و اثر بخشی مناسبی دارد. در این حالت هوشمندسازی ساختمان بیسیم صورت گرفته است اما نه به این معنی که بی ام اس به شکل کامل اجرا شده است.

البته در خصوص تفاوت هوشمندسازی ساختمان بیسیم و بی ام اس می توان به هزینه های اجرایی نیز اشاره کرد. بی ام اس به نوبه خود هزینه بالاتری به همراه دارد چون همه امور را مانیتور می کند. از سوی دیگر سبب کنترل تجهیزات مصرف کننده نیز می شود. از قفل هوشمند نیز برای درب ورودی خود استفاده کنید.

ساختمان هوشمند

مزایای هوشمندسازی ساختمان بیسیم

بسیاری از افراد سوال می کنند که چرا باید روال هوشمندسازی ساختمان بیسیم صورت بگیرد و چه مزایایی دارد؟

اطلاع رسانی

یکی از موارد مهمی که سبب می شود بسیاری از افراد به سراغ هوشمندسازی ساختمان بیسیم بروند، اطلاع رسانی است. در این راستا دقت کنید که به واسطه هوشمندسازی ساختمان بیسیم شرایط برای اعلام حریق، اعلام سرقت، اعلام ورود افراد به ساختمان و همینطور وضعیت آب و هوایی فراهم می شود.

امنیت هوشمند

یکی از ویژگی های مهم هوشمندسازی ساختمان بیسیم این است که سطح امنیت را به شکل قابل قبولی اجرا می کند. در این سیستم از ماژول های الکترونیکی استفاده شده است که برای سیستم هوشمند نظارتی مناسب است و به طور کلی به واسطه پردازش های صورت گرفته وضعیت منزل را مشخص می کند.

کنترل از راه دور

کنترل از دور برای هوشمندسازی ساختمان بیسیم یکی از مواردی است که سبب می شود تا رویکرد اجرایی دستگاه به خوبی ارزیابی شود. دقت کنید که به طور کلی شما می توانید فضای داخل منزل را به واسطه اتصال به اینترنت و از طریق ماژول های مختلف کنترل نمایید.

هوشمندسازی ساختمان

سوالات متداول برای هوشمندسازی منزل

آیا هوشمندسازی ساختمان بیسیم برای همه ساختمان ها قابل اجرا است؟

یک سری موانع معماری وجود دارد که شاید سبب شود پروسه هوشمندسازی ساختمان بیسیم به سختی صورت بگیرد. به طور کلی در یک شبکه بی سیم مثل وای فای، دستگاه ها می بایست به واسطه امواج رادیویی به هم وصل شوند. در این راستا از یک روتر استفاده می شود و نیازی به اینترنت نخواهد بود. شبکه بی سیم به واسطه سیگنال و بازه روتر دارای یک سری محدودیت ها است. قت کنید که به طور کلی در این راستا نیاز است که متراژ منزل سنجیده شود. شاید سیستم هوشمند در یک ساختمان یا متراژ بالا در برخی از نقاط خارج از دسترس باشد. این موضوع به طور کلی یکی از موارد پر اهمیت برای هوشمندسازی ساختمان بیسیم محسوب می شود.

یکی دیگر از مواردی که در خصوص هوشمندسازی ساختمان بیسیم باید بدانید این است که این سیستم ها به طور کلی سبب اشغال پهنای باند می شوند. مثلاً اگر قرار باشد که سیستم های هوشمند گرمایش و تهویه مطبوع همزمان با نرم افزارهای هوشمندسازی خانه و پخش موسیقی صورت بگیرد و همینطور از کنسول های بازی استفاده شود عملکرد کلی سیستم پایین می آید به این ترتیب می بایست به پهنای باند دستگاه دقت ویژه داشت.

آیا امنیت هوشمندسازی ساختمان بیسیم مناسب است؟

هوشمندسازی ساختمان بیسیم از نظر امنیت به نسبت گذشته بهبود یافته اند اما شاید هنوز هم شرایط هک کردن آن وجود داشته باشد. البته که پروتکل های رمزگذاری به نسبت گذشته بهبود یافته اند و این موضوع سبب شده تا اجرای رمز به شکل اصولی دنبال شود. به روز رسانی نرم افزار کمک می کند تا سطح امنیت این مکانیزم بیشتر شو. دقت کنید که کاهش پهنای باند به نوبه خود مسائل زیادی ایجاد می کند و در نهایت سبب بروز یک سری مشکلات خواهد شد. البته که شرایط اجرای این پروتکل ها به صورت کاملاً دقیق و اصولی دنبال شود و قوانین هوشمندسازی ساختمان بیسیم باید مو به مو اجرا شود.

به طور کلی در بهترین شرایط می بایست روال اجرایی این سیستم را در نظر گرفت و موقعیت منزل و متراژ منزل را پیش بینی کرد. یک نکته پر اهمیت که باید بدانید این است که هوشمندسازی ساختمان بیسیم روش های مختلفی دارد و می بایست بهترین روش برای منزل ارزیابی شود. یک نکته پر اهمیت دیگر این است که به طور کلی شبکه های بیسیم هر یک دارای موقعیت اجرایی خاصی هستند بنابراین اگر وضعیت شبکه های بیسیم به خوبی مدنظر قرار بگیرد رویکرد اجرایی نیز کاملاً دقیق و اصولی ارزیابی خواهد شد. در سال های اخیر هوشمندسازی ساختمان بیسیم یکی از روش های امنیتی بی نظیر محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *