قفل هوشمند اثر انگشتی نسل جدید

قفل هوشمند اثر انگشتی نسل جدید از الگوریتم های خاصی استفاده کرده است تا تشخیص خطوط روی انگشت به بهترین نحو صورت بگیرد. فناوری های به کار رفته برای این قفل ها به نسبت گذشته بهبود زیادی داشته است.

قفل هوشمند اثر انگشتی ضد آب

یکی از مهمترین فناوری که برای قفل هوشمند اثر انگشتی نسل جدید در نظر گرفته شده است ضد آب بودن آن است. در واقع این قفل ها به واسطه کیفیتی که دارند دسته بندی می شوند. ضد آب بودن قفل هوشمند دو مزیت مهم دارد. اول اینکه باعث می شود دست خیس به سادگی روی پنل نمایش تاثیر داشته باشد. مورد مهم دیگر این است که این قفل ها به واسطه رطوبت هوا و شرایط جوی بد از کیفیت خارج نمی شوند. یک نکته مهم دیگر این است که این قفل ها به طور کلی برای مناطق شمال و جنوب که دارای رطوبت همیشگی هستند با کیفیت باقی می مانند. سطح کیفیت این قفل ها عالی بوده و مکانیزم های اجرایی برای آنها بی نظیر در نظر گرفته شده است.

قفل دیجیتال اثر انگشتی

قفل هوشمند اثر انگشتی با سنسور تشخیص قدرتمند

سنسورهایی که برای قفل هوشمند اثر انگشتی به کار می روند بسیار قدرتمند هستند، این سنسورها به شکلی طراحی شده اند که خطوط روی انگشتان دست را به خوبی مشخص می سازند و تطبیق این خطوط نیز به خوبی صورت می گیرد. البته که قفل های هوشمند اثر انگشتی که دارای سنسورهای فوق حرفه ای هستند حتی می توانند اثر انگشت از روی یک جسم را تشخیص دهند که البته قیمت بسیار بالایی دارد و به ندرت پیدا می شود.

به طور کلی این سنسورها نشانه های روی انگشت را به داده های عددی تبدیل می کنند و سپس وارد سیستم می کنند، سیستم بررسی های لازم روی نشانه ها را انجام می دهد تا مشخص شود که اثر انگشت در شرایط درستی قرار گرفته است یا خیر. دقت کنید که الگوی این اثر انگشت ها در سیستم ثبت می شوند. موضوع مهم دیگر این است که قفل های اثر انگشتی ضد سرقت هستند یعنی الگوریتم های به کار رفته به شکلی کار می کنند که امکان جعل آنها وجود ندارد.

مدل های قدیمی از قفل هوشمند اثر انگشتی سنسور نسبتاً هوشمندی ندارند به طوری که در زمان خیسی و یا مشکلات مشابه، سنسور به درستی تشخیص نمی دهد و شرایط سخت تر می شود. دقت کنید قفل هایی که به واسطه اثر انگشت باز می شوند شرایط خاص خود را دارند.

قفل هوشمند اثر انگشتی چطور کار می کند؟

اولین گام برای قفل هوشمند اثر انگشتی، ثبت اثر انگشت شخص مورد نظر است و این کار توسط سیستم های رایانه ای صورت می گیرد. یعنی روش کار نسبتاً پیچیده است.

نیاز است که در ابتدا از اثر انگشت عکس گرفته شود و به شکل نمایه باشد به این ترتیب سطح انگشت خیلی سریع اسکن می شود و نمایه اسکن شده تبدیل به کد خواهد شد. به این ترتیب کد مورد نظر در پایگاه داده ذخیره می شود.

حال یک شخص دست خود را روی اسکنر قرار می دهد. اسکنر نوری روشن را روی قفل درب قرار می دهد و اجازه ورود به آنها داده می شود. به طور کلی دو روش اصلی برای اسکن انگشت وجود دارد که دانستن آنها کمک می کند تا عملکرد قفل هوشمند اثر انگشتی به خوبی صورت بگیرد.

روش اول به این صورت است که اسکنر نوری با چراغ روشنایی کار می کند و یک عکس دیجیتالی از انگشت شما خواهد گرفت. سپس این تصویر با آنچه در پایگاه داده ذخیره شده است ارزیابی می شود و مشخص می شود که آیا می توان از آن استفاده کرد یا خیر.

موضوع مهم دیگر این است که تصویر اثر انگشت در کامپیوتر به شکل ذخیره شده وجود دارد و میکروچیپ هایی که حساس به نور هستند به شکل کاملاً حرفه ای استفاده می شوند. میکروچیپ ها اغلب یا به شکل ccd بوده و یا از یک دستگاه شارژ شده و سنسور تصویر cmos برای آن استفاده می شود.

کامپیوتر به واسطه تصویر تجزیه و تحلیل مورد نظر را انجام می دهد و اثر انگشت مورد نظر را انتخاب می کند. سپس انگشت به صورت الکتریکی پردازش می شود.

زمانی که انگشت روی سطح اسکنر قرار می گیرد یک سری برآمدگی ها تشخیص داده می شود و به طور کلی شکاف بین برآمدگی های نیز طبق الگوریتم مورد نظر محاسبه می شود.

اثر انگشت دارای پستی و بلندی های مشخصی است که کمک می کند تا قفل هوشمند اثر انگشتی به درستی کار کند و به طور کلی سبب می شود که داده های ذخیره شده با اطلاعات ورودی همخوانی داشته باشند.

قفل اثر انگشتی

اسکن اثر انگشت در قفل هوشمند اثر انگشتی چطور صورت می گیرد؟

در واقع یک ردیف چراغ های ال ای دی در قفل هوشمند اثر انگشتی وجود دارد که انگشت شخص روی چراغ ها قرار می گیرد. سپس کیفیت تصویر با توجه به میزان فشار انگشت چرب سنجیده می شود. البته که کیفیت تصویر وابسته به خیس بودن انگشتان، تمیز بودن سطح اسکنر و همینطور میزان سطح نور در اتاق است.

نوری که منعکس می شود به واسطه شیشه روی حسگر تصویر ccd و یا cmos قرار می گیرد.

هرچه روند ضبط تصویر طولانی تر باشد در نهایت تصویری که روی سنسورها ایجاد می شود بسیار روشن تر است و شرایط واضح تری دارد.

اگر تصویر خیلی روشن بود نیاز است قسمت هایی از اثر انگشت که شامل جزئیات مهم هستند مجدداً ثبت شوند. در واقع تصویر مورد نظر به صورت دیجیتالی گفته می شود و می تواند موقعیت اجرایی خاصی داشته باشد. یک نکته بسیار مهم دیگر که باید بدانید این است که تصاویری که روی سیستم به ثبت میرسند می بایست به صورت کاملاً اصولی دسته بندی شده باشند.

نکته مهم دیگر عکس های دیجیتالی هستند که هر یک بر اساس مدل و حالت اجرایی سنجیده می شوند.

جمع بندی

احتمال هک قفل هوشمند اثر انگشتی بسیار کم است و به طور کلی مهم است که بدانید این قفل ها سبک اجرایی مخصوص به خود را دارند. البته که موقعیت این قفل ها نیز به صورت کاملاً اصولی سنجیده شده است و در چندین بخش قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *