تاریخچه کلید سازی در ایران

در زمان قدیم از درختان برای ساخت قفل استفاده می شد. اما بعدها با کشف فلزات کلیدسازی وارد مرحله جدیدی شد و قفل ها شکل و شمایل جدیدی به خود گرفتند. باستان شناسان می گویند که استفاده از قفل و کلید به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در آن زمان مصری ها و بین النهرینی ها برای محافظت از گنجینه ها، انبارهای غلات و عبادتگاه های خود از قفل استفاده می کردند. با این حال، دقیقاً مشخص نیست که کدام تمدن باستانی اولین بار کلید را ساخته است.

در ایران هزاران سال است که مردم با قفل و کلید آشنا بوده و از آن برای حفظ امنیت استفاده می کنند. شواهد تاریخی نشان می دهد که سابقه تولیدات حیاتی در ایران به 1800 سال قبل از میلاد می رسد. پروفسور رومن گیرشمن یک کلید استعماری سنگی را در Cegazambir در شوش پیدا کرد که قدمت آن به 1300 سال قبل از میلاد برمی گردد. گیرشمن گفت که قفل با یک بست فلزی به در چوبی وصل شده بود. در موزه ایران باستان مجسمه شیر نشسته به دست آمده از شوش وجود دارد. این شکل دارای سوراخی است که احتمالاً محل عبور یک تکه چوب یا فلز بوده است. به گفته باستان شناسان، این شکل یک قفل استعماری را تشکیل می داد که یک شیر در طرف دیگر دروازه قرار داشت.

همچنین در تپه سیلک کاشان، کارشناسان موفق به یافتن دستبندی شدند که برای اتصال قطعات آن با قلاب استفاده می شد. شواهد مربوط به تاریخ تولید مواد در ایران به شوش محدود نمی شود. اگر به تخت جمشید شیراز بروید، ماکت گیره شمشیر را می بینید که برای تثبیت شمشیر استفاده می شد.

قطب بزرگ تولید قفل در ایران

قطب بزرگ تولید قفل در ایران

چالشتر یکی از معروف ترین مراکز آهنگری ایران است. این منطقه قبلاً در هفت کیلومتری شهرکرد قرار داشت. اما اکنون به دلیل گسترش شهرنشینی به شهرکرد ادغام شده است. قفل سازی از دوره صفویه در این منطقه شناخته شده بوده است. می گویند یکی از سرسخت ترین خوانندگان اصفهانی این هنر را آموخته است. بعدها با اصلاحاتی که در قفل اصفهان انجام شد، موفق شد قفلی زیبا و محکم طراحی کند.

قفل های پیچیده تر، قفل های لوله ای هستند. بدنه این قفل ها از لوله های فولادی ساخته شده است. این قفل های دست ساز فقط با کلید خود باز می شوند. در دهه 1330 بیش از 30 مرد به عنوان قفل ساز در این منطقه مشغول به کار بودند. قفل های سخت تر بخشی از مجموعه قفل لوله هستند. بدنه این آچار از لوله فولادی ساخته شده است. در گذشته برخی از آنها از بشکه ساخته می شدند.

تاریخچه کلید سازی در ایران

اولین کارخانه قفل سازی در ایران

در سال 1279 یک شرکت بلژیکی در تهران کارخانه مواد اولیه تأسیس کرد. به دلیل در دسترس نبودن کلید خام، این کارخانه قادر به ادامه فعالیت نبود و این کارخانه تعطیل شد. پس از چند سال یک ایرانی این شرکت را خرید و در سال 1309 هجری شمسی آن را به شرکتی به نام «شرکت عمومی کلید و قفل ایران» داد. این شرکت به نتیجه مطلوب نرسید و شرکت را به شخصی به نام حاج حسین امین الضرب فروخت. به این ترتیب اولین شرکت کلید شهری در این مکان ایجاد و شروع به کار کرد.

انواع قفل و کلید در بازار ایران

در حال حاضر انواع مختلفی از قفل درب تولید می شود که از نظر کیفیت متفاوت است. بنابراین هرچه کیفیت محصولات بالاتر باشد، باید هزینه بیشتری برای تهیه آنها پرداخت. یک قفل با کیفیت فقط باید با کلید خودش باز شود. این بدان معنی است که نباید آن را به روش دیگری باز کرد.
امروزه با کمک تکنولوژی جدید قفل هایی ساخته می شوند که از قفل های قدیمی ایمن تر هستند. اکثر قفل های جدید الکترونیکی هستند. به عبارت دیگر، قفل آن به جای کلید با رمز، کارت، اثر انگشت یا تشخیص چهره باز می شود که به آن قفل هوشمند می گویند.

استفاده از قفل دیجیتال مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال هنگام استفاده از این قفل ها با مشکلاتی مانند شکستن کلید در قفل مواجه نخواهید شد. یکی از شرکت های پیشرو ایرانی در زمینه تولید دستگیره درب و تولید تعدادی از محصولات هوشمند برند روک می باشد شرکتی است که سال هاست در صنعت قفل در ایران فعالیت می کند.

انواع قفل و کلید در بازار ایران

آخرین کلمه

کلید سازی هنری است که در طول تاریخ به شیوه های مختلف انجام شده است. در گذشته کلیدسازی به تنهایی یک حرفه محسوب نمی شد. به همین دلیل عمدتاً توسط آهنگران ساخته می شد. اما به تدریج تاریخ کلیدسازی در ایران تغییر کرد و توسعه یافت. بنابراین امروزه مراکزی وجود دارند که فقط به ساخت کلید می پردازند. برخی از این مراکز سیار هستند یا به صورت 24 ساعته باز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *