قفل ضد حریق مانند جلیقه‌ی نجات عمل می‌کند!

این روز‌ها پیشرفت تکنولوژی زمینه را برای جلوگیری از آسیب‌های مالی و جانی فراهم آورده است. قفل‌های ضد حریق دیجیتالی یکی از بهترین ابزار‌هایی است که در این راستا تولید شده‌اند. از طرفی دیگر قفل ضد حریق نسل جدیدی از قفل‌های هوشمند است که ضمن دارا بودن مزیت‌هایی در مقایسه یا قفل‌های مکانیکی معمولی، در برابر آتش‌سوزی نیز مقاوم است. از آن‌جایی که انسان همیشه به جلیقه‌ی نجات نیاز ندارد ولی در مواقعی که به آن محتاج است، بحث زندگی مطرح می‌شود، قفل ضد حریق نیز نقشی مشابه جلیقه‌ی نجات دارد.

با توجه به اهمیت قفل الکترونیکی ضد حریق در ابتدا نیم‌نگاهی به تعریف قفل و دستگیره هوشمندخواهیم داشت و در ادامه به بررسی کاربرد، مزایا و نحوه‌ی کار قفل‌های ضد حریق می‌پردازیم.

قفل هوشمند چیست؟

قفل هوشمند یا قفل دیجیتال نسل جدید قفل‌های مکانیکی است که به‌دلیل دارا بودن مغزی هوشمند، پس از بسته شدن درب، نیازی به قفل کردن به‌صورت دستی، وجود ندارد. در این نوع از قفل‌ها به‌جای کلید، از کارت، اثر انگشت یا رمز به‌منظور شناسایی استفاده می‌شود. قفل‌های هوشمند را می‌توان روی انواع درب‌های شیشه‌ای، فلزی، ضد سرقت، چوبی و … نصب کرد.

قفل ضد حریق چیست؟

قفل دیجیتال ضد حریق در واقع همان قفل دیجیتال است که مجهز به سیستم ضد حریق می‌باشد. این قفل‌ها مقاوم در برابر درجه‌ی حرارت بالا (2000 درجه‌ی فارنهایت) هستند. از آن‌جایی که آتش‌سوزی ضمن ایجاد خطر مالی ممکن است آسیب جانی را نیز در پی داشته باشد، استفاده از قفل ضد حریق یک گام بزرگ در ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی است.

قفل ضد حریق چیست؟

کاربرد‌ قفل ضد حریق

شاید از خود بپرسید که قفل ضد حریق چگونه می‌تواند از جان انسان‌ها محافظت کند؟ در حقیقت در زمانی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد، اولین راهی که برای حفظ جان به ذهن انسان‌ها می‌رسد، خارج شدن از در ورودی است. در این گونه مواقع معمولاً قفل‌های درب معمولی به‌دلیل درجه حرارت بالا کارایی خود را از دست می‌دهند و در نتیجه این امکان وجود دارد که در باز نشود. قفل ضد حریق با مقاومتی که در برابر درجه‌ی حرارت بالا از خود نشان می‌دهد می‌تواند در مواقع آتش‌سوزی عملکرد مناسبی داشته باشد.

مزایای‌ قفل دیجیتال ضد حریق

علاوه بر نقشی که این نوع از قفل‌ها در باز و بسته نمودن صحیح درب در مواقع آتش‌سوزی دارند، سیستم هشدار دهنده‌ی قفل‌های ضد حریق نیز بسیار کارآمد است. این سیستم به‌نوعی تنظیم شده است که با افزایش درجه‌ی حرارت، افراد ساکن را از طریق ایجاد هشدار و آلارم آگاه می‌سازد. از طرفی قفل دیجیتال ضد حریق عایق است و حتی پس از آتش‌سوزی نیز می‌توان از این قفل‌ها استفاده کرد.

از جمله مزایای این قفل‌ها این است که در مراحل اولیه‌ی آتش‌سوزی هشدار را فعال می‌کند و با توجه به این‌که صدای آلارم بسیار زیاد است، فرصت بیشتری برای فرار، فراهم خواهد شد. از طرفی در برخی از انواع قفل‌های دیجیتال پس از اعلام حریق، درب به‌صورت خودکار باز و از این طریق در زمان کمتری امکان خروج مهیا می‌شود.

قفل دیجیتال ضد حریق چگونه کار می‌کند؟

در گذشته‌ای نه چندان دور انواع مختلفی از قفل‌ ضد حریق به بازار آمدند. معمولاً این قفل‌ها از جنس لاستیک فشرده، فولاد و … ساخته می‌شدند که همین امر منجر می‌شد تا انواع قفل‌ها، میزان مقاومت متفاوتی در برابر حرارت از خود نشان دهند.

امروزه با پیشرفت علم متالورژی و ریخته‌گری، انواع قفل‌های ضد حریق با استفاده از مواد مخصوص تولید می‌شوند. از طرفی معمولاً از الیاف شیشه‌ای بسیار مستحکم در ساختار آن‌ها استفاده می‌شود که این الیاف زمینه را برای مقاومت قفل ضد حریق تا دمای 1000 درجه‌ی سانتی‌گراد فراهم می‌کند.

مزایای‌ قفل دیجیتال ضد حریق

کلام آخر

علم همیشه نجات‌دهنده بوده است! پیشرفت تکنولوژی توانسته است بر بسیاری از مشکلات بشری فائق آید. قفل ضد حریق نیز یکی از تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند جان و مال انسان‌ها را نجات دهد. این نوع از قفل‌ها زمانی حداکثر کارایی خود را نشان می‌دهند که فرد در خواب و آتش ساختمان را فرا گرفته باشد. از آن‌جایی که حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند، استفاده از درب‌های هوشمند و قفل‌های ضد حریق نه‌تنها برای مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، ادارات، فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و … بلکه برای خانه‌ها نیز یک ضرورت به‌نظر می‌رسد.

اگر فکر می‌کنید که قفل ضد حریق یک قفل تجملاتی است فقط کافی است به این جمله فکر کنید که سازنده‌ی جلیقه‌ی نجات، با مشاهده‌ی امکان غرق شدن، تصمیم به پدید آوردن آن را گرفت. اگرچه ممکن است که فرد شنا بلد باشد اما در موقعیتی که پای مرگ و زندگی وسط می‌آید، هر فرد حاضر است تمام دارایی‌اش را صرف زنده ماندن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *